Caroline Ingvarsson vann pitchtävlingen i Grimstad - här är hennes tips för att lyckas

Caroline Ingvarsson blev vinnaren i fjolårets pitchtävling på kortfilmfestivalen i Grimstad, och rodde hem 50 000 för sin filmidé i konkurrens med elva andra tävlande. Läs hennes tips på att lyckas! 

Pitchen i Grimstad är en del av de events som erbjuds genom Screen Talent Europe och Caroline åkte i fjol dit som representat för STE-partnern Film i Skåne. Filmen i fråga heter ”Vi var tre”, och utgår från vad som hände Caroline och hennes två vänner på sin första stora resa utan föräldrar. Filmen är snart klar och kommer att visas på SVT, sannolikt i år, berättar Caroline, men först ska den turnera runt på festivaler i världen. FilmCloud ville veta mer om vad hon hade för knep för att lyckas vinna pitchtävlingen, och hur stödet påverkat hennes möjlighet att förverkliga sin filmidé.

Berätta, vad hade ni för nytta av pitchstödet?
Det var enormt bra på många sätt, för vi hade råd att satsa mer på postproduktionen, och vi kunde dessutom börja samarbeta med vår norska producent Andrea Berentsen Ottmar på Frokost Film i Norge. Det var otroligt kul.

Så ni fick ett ökat kontaktnät direkt då?
Ja, definitivt. Med en gång. Det är ju kul att man kan jobba tillsammans i Skandinavien, även om det bara är en kortfilm.

Kan du beskriva vad den handlar om? 
Den handlar om tre tjejer som är ute på sin första stora resa, och hur de är på väg hem efter en galen festnatt. De är på flygplatsen för att flyga hemåt och en av tjejerna hamnar i trubbel i säkerhetskollen. Det är en coming of age-historia satt i en väldigt speciell situation kan man säga. Den speglar ju också vår samtid. Men främst handlar ”Vi var tre” om en förlorad vänskap. Den är baserad på verkliga händelser, mina egna erfarenheter. Men även om det är baserat på verkliga händelser, så är ju karaktärerna helt fiktiva. De har inget alls med oss att göra, det vill jag vara tydlig med. Jag ville fånga händelsen. Så i korthet handlar filmen om att vara ung och naiv och plötsligt slängas in i vuxenvärlden och tvingas ta konsekvenserna och vad det har för påverkan på ens vänskap. 

Hur var det att pitcha den här idén?
Jag minns att det var enormt många bra projekt och jag kände väl att vi inte hade en chans. Jag blev väldigt förvånad över att vår idé gick hem.

Men om du skulle ge några korta tips till den som undrar hur man gör en riktigt bra pitch, vilka tips skulle det vara?
Om du har en personlig anknytning till ditt projekt så berätta det. För då förstår folk lite mer om vad idén kommer ifrån, och vad din motivation är. Det andra är att hålla det kort och koncist. Var tydlig med du vill åstadkomma. Och tänk på att det dessutom ska kunna gå att genomföra. Det stora frågetecknet för oss var ju hur vi skulle hitta en flygplats att filma på. Det är väldigt viktigt att man förklarar hur man ska gå till väga. Annars handlar det om att vara lugn, ha självförtroende, tala tydligt. Men framför allt: Tro på din egen historia. Om inte du tror på den så gör inte någon annan det heller.

Och hur löste ni problemet med flygplatsen då? Ringde ni bara och frågade?
Det slutade med att vi filmade på två olika flygplatser. Och de var enormt bra samarbetspartners. Det är ju jättesvårt att få jobba på flygplatser eftersom det finns så mycket säkerhetsregler. Det var min producent Caroline Drab som ringde runt. Hon är jätteduktigt på sånt. Man får ju inte komma och ta stillbilder innan heller, så när man får tillgång till att filma på en flygplats så är det bara att köra.

Pitching Forum finansieras av Mediefabrikken, Screen Talent Europe och Short Film Festival, med stöd från Nordiska kulturfonden. Info om årets Pitch forum i Grimstad finner du HÄR.

Caroline Ingvarsson har tidigare regisserat I Met a Streety One (dokumentär, 2007), Finale (Kortfilm, 2007), Hundvakten (dokumentär, kort 2011) och Under rymdskeppet (kortfilm, 2015), samt bland annat varit assisterande regissör på TV-serien Bron.